Dag Vietnam, hallo Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu Dag Vietnam, hallo Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu

Dag Vietnam, hallo Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Daphne

11 Maart 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

De laatste twee weken in Vietnam waren aangebroken en ik besloot om er nog even flink van te nemen. Voor de reis van Hue naar Hoi An had ik een dagtour bij Le Family Riders geboekt en daar heb ik zeker geen spijt van gehad! Mr. Uy kwam mij s'ochtends al warm verwelkomen in het hotel waar ik sliep. Achterop zijn motor (inclusief zijn mooie veiligheidsvest) reden we naar de ontmoetingsplek. In totaal waren we met 4 backpackers en 4 Family Riders. Onze zware backpacks werden met een auto naar Hoi An gebracht, wat heel fijn was. Het leuke van Le Family Riders is, is dat het een familiebedrijf is en één voor één oprecht aardig zijn en professioneel. Vanaf het begin werd ik al als een prinsesje behandeld door Mr. Uy. Hij droeg mijn rugzak overal naar toe want ik mocht alleen maar genieten en mocht me vooral geen zorgen maken.. heel vervelend.. Als eerst gingen we naar een local market waar een vrouwtje ons voor deed hoe rijst wordt geoogst, heel indrukwekkend en arbeidsintensief, respect!! Daarna reden we naar Elephant Springs, een soort van natuurlijke recreatieplas met watervallen, waar je ook het water in kan 'sliden' en springen. Het bier werd hier al aangebroken! Onze lunch werd geserveerd in een drijvend restaurant met de beste seafood, yummy! De weg naar Hoi An is heel mooi en variërend, het ene moment reden we door vissersdorpjes met lagunes en het andere moment reden we door de bergen. Als laatst bezochten we nog de Marble Mountains (pagode's in de grotten van de bergen). Na een mooie zonsondergang zat het ritje er helaas alweer op maar werd ik nog wel even netjes afgezet bij mijn hostel in Hoi An (met zwembad!!)

De volgende ochtend alweer vroeg op pad om de bekende 'Old Town' van Hoi An te bezichtigen. Voordat ik nog niet eens 10 meter had gelopen, werd ik al aangesproken door een lief Vietnamees vrouwtje die vroeg waar ik vandaan kwam en hoe mijn reis tot nu toe was. Uiteraard zat er ook iets achter.. het vrouwtje had namelijk een eigen kledingwinkel waar ze ook (goedkoop) kleding op maat maken (barst er in Hoi An van). Toch maar besloten om met het vrouwtje mee te gaan en de winkel zag er prima uit en gelukkig waren er net mensen in de winkel die hun kleding ophaalden en die zeiden dat de kwaliteit erg goed was. Voordat ik het wist kreeg ik 3 enorme modeboeken voor mijn neus en kon ik uitkiezen wat ik wilde. Uiteindelijk ben ik voor een jumpsuit gegaan (was ik al 2 jaar naar op zoek) en een blazer gegaan (altijd handig). Het was een leuke ervaring, ik kon ieder model en iedere print uitkiezen en daarna meten ze je van top tot teen op! Aan het eind van de middag kon ik het alweer ophalen en ze zijn beiden erg mooi geworden!
Hoi An verder is een heel leuk, klein, gezellig plaatsje. Boven de straten hangen er allemaal kleurrijke lampionnen, die in de avond licht geven. Verder is er ook een strand, wat niet verkeerd is hier met de hitte!

Na Hoi An stond Dalat op het programma. Aangekomen in het hostel komt niemand meer uit onder de luide maar lieve verwelkoming van ‘mama’. Tijdens het inchecken kregen we ook meteen lekkere Vietnamese hapjes toegestopt. Dit maakte de mega slaapzaal met 20 bedden wel weer een mini beetje goed.. Iedere avond maakte ‘mama’ ook een ‘family diner’ om 17.00 (ze hanteren hier in het hostel gewoon Nederlandse eettijden!) voor goedkoop (en het was nog lekker ook) en daarna met zn allen stappen (beerpong, heuh heuh!) De volgende dag had ik me al meteen ingeschreven voor het Canyoning, waar ik al erg naar uitkeek. En wat was dat vet zeg!! Canyoning is abseilen van rotsen en watervallen in Dalat. Eerst in het bos geoefend met abseilen en springen en daarna meteen naar de eerste droge afdaling. Het eerste stukje voorzichtig om daarna met grote sprongen naar beneden te gaan! De tweede afdaling was ook nog droog maar al wel wat dieper en steiler. Tussendoor moesten we ook nog zwemmen, watersliden en cliffjumpen om bij de volgende afdaling te komen. Deze was middenin een waterval. We moesten daarom onze schoenen uitdoen en sokken aanhouden voor meer grip. Het eerste stuk was al een beetje glibberen en glijden en naarmate je meer in de waterval terecht komt des te zwaarder het werd door de druk van het water. De laatste paar meters moesten we alle touwen loslaten en naar achteren springen voor de ‘free fall’. De laatste en engste afdaling werd ‘the wasmachine’ genoemd. Het eerste stuk was normaal afdalen en daarna moest je gaan hangen aan het touw en jezelf laten vieren totdat je in de waterval terecht kwam. Daar werd je door het water rondgedraaid en meegesleurd tot aan het einde.. Yeah I survived!

Van Dalat naar Mui Ne had ik niet zo’n zin om met de bus te gaan dus had ik weer een motorbike tour met dit keer de echte Easy Riders geboekt voor 2 dagen. Achteraf ook totaal geen spijt van gehad want Mr. Stephane (mijn Easy Rider) was een hele lieve man die goed Engels sprak en alle mooie en minder toeristische plekken van de omgeving wist te vinden. Ook heeft hij enorm veel over Vietnam kunnen vertellen. De rit was heel mooi met watervallen, plantages, bergen en kleine dorpjes. Ook waren we gestopt bij een wezel koffie plantage. Hier voeden ze de wezels met koffiebonen die zij dan weer uit poepen en daarvan maken ze koffie. Eerlijk is eerlijk, het smaakte best prima! De volgende ochtend was ik weer ziek geworden (van de wezelpoepkoffie of ‘mama’s’ kookkunsten?!) dus waren we iets eerder in Mui Ne aangekomen. Daar had ik gelukkig een aantal dagen om even uit te zieken aan het zwembad bij het hostel. Tijdens mijn verblijf in Mui Ne had ik het nog wel kunnen opbrengen om met de zandduinen tour mee te gaan.

En toen kwam ik alweer aan bij mijn laatste stop in Vietnam: Ho Chi Minh City! Hier was het verkeer nog chaotischer en heftiger dan in Hanoi maar het was ook weer fijn om in een stad te zijn. In HCMC zijn we naar het War Museum geweest, wat heel heftig was. Er hingen allemaal veelzeggende foto’s van de verschikkelijke tijd tijdens de Vietnamese oorlog. Ook had ik nog een tour gedaan naar de Chu Chi Tunnels, deze werden tijdens de Vietnamese oorlog gebruikt. Verder de stad nog bezichtigd (alle voorbijrazende scooters ontweken) en uiteraard naar één van de skybars geweest!

Om Vietnam mooi af te sluiten had ik nog een 3-daagse tour door de Mekong Delta geboekt. In een mini bootje roeide een Vietnamees vrouwtje ons door de mooie omgeving van de Mekong (met het typische Vietnemese hoedje op!). Grotere stukken hebben we met een speedboot en de bus gedaan. Onderweg hebben we nog local fruit en echte honing thee geproefd, een slang vastgehouden voor degenen die dat wilden (ik!!) en hebben we gezien hoe coconut candy wordt gemaakt. Voor de eerste nacht had ik een homestay geboekt en met 7 anderen sliepen we bij een leuke Vietnamese familie. We mochten onze eigen gefrituurde en verse loempia’s maken en in de loop van de avond vloeide de shotjes rijstwijn (50%!) rijkelijk.. Om 06.00 zaten we alweer vrolijk op de fiets voor een rondje rondom het dorpje. Daarna vaarden we naar Cai Rang Floating Market waar alle boten met voedsel bijeenkomen om te ruilen of te verkopen. Verder die dag nog gezien hoe noodles gemaakt worden en kregen we de gelegenheid om slang, kikker of rat van de bbq te proberen.. Tsja dat heb ik maar overgeslagen.. Als laatst reden we naar een mooi Nationaal park waar veel vogels te spotten waren vanuit de roeiboot. S’avonds had ik heerlijk mijn eigen hotelkamer. De volgende ochtend weer vroeg op om een drijvend dorpje te bezoeken en daar werden we opgepikt door de fast boat die ons naar Phnom Penh in Cambodja bracht.

Ben benieuwd wat Cambodja te bieden heeft!


  • 11 Maart 2015 - 13:28

    Eveline Moniz:

    Daf!!

    Eindelijk de tijd gevonden om te reageren! Wat een super verhalen, je hebt het goed voor elkaar! Geniet van Cambodja!!

  • 15 Maart 2015 - 12:30

    Els De Heer:

    hoi Daphne

    wat een mooi verhaal heb je weer geschreven ik heb er weer van genoten
    veel plezier in Cambodja

    groetjes Els

  • 16 Maart 2015 - 07:29

    Jose:

    hoi lieve dochter

    wat een avonturen weer zeg. Ik ben blij dat je je zo vermaakt en ons niet mist. Nog veel plezier in cambodja en laos en stiekem kijk ik al uit naar 25 april :).
    Dikke kus van Mamma en Dennis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 27 April 2011
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 12748

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 18 Mei 2015

Backpacken Azië

23 Mei 2011 - 04 Januari 2012

Reizen en stage in Australië

Landen bezocht: