Eerste weken in vriendelijk, verwonderlijk vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu Eerste weken in vriendelijk, verwonderlijk vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu

Eerste weken in vriendelijk, verwonderlijk vietnam

Blijf op de hoogte en volg Daphne

24 Februari 2015 | Vietnam, Hanoi

Na enorm genoten te hebben in Thailand had ik nog een klein aantal dagen over samen met Carola. Deze hebben we gespendeerd in het noorden van Vietnam. Aangekomen op het vliegveld van Hanoi waren we blij dat we onze visums al in Nederland hadden geregeld, wat een enorme rij.. Bij het hostel in Hanoi werd Carola weer herenigd met Koen, die daarvoor met Teun aan het reizen was. Met zijn vieren zijn we de volgende dag naar Halong Bay gegaan, waar we een (luxe) cruise hadden geboekt voor 2 dagen. Met ongeveer 25 mensen zaten we op de boot. Het begon gelijk met een 10?! gangen lunch en een kayak tocht. Ondanks dat het een beetje bewolkt was, was het uitzicht nog enorm genieten. Voordat we aan ons avondeten mochten beginnen, werden er verkleedkleren (typische Vietnamese jurken) uit de kast getrokken. Nadat Carola mooi werd aangekleed, waren alle jurken alweer op (wat jammer nou). Dit maakte het feit dat ik carnaval zou missen in NL wel een beetje goed… Na het diner deden we nog een poging tot inktvis vissen maar dat mocht helaas niet baten. De avond sloten we uiteraard af op het bovendek met een aantal drankjes! De wekker ging alweer erg vroeg (nadat we de zonsopkomst en lesje Tai Chi al hadden overgeslagen) om te ontbijten en een grot te bezoeken. Na de lunch was het alweer tijd om terug naar Hanoi te gaan maar Halong Bay wat was je genieten! Voor die avond hadden we als afsluiter nog de overnachting in het Sheraton hotel. Ook hier weer heerlijk gedineerd en ontbeten.

Helaas was het toen tijd om afscheid te nemen... Dat was toch wel even slikken, had zo’n mooie tijd gehad met Carola! Dus de eerste minuten echt alleen zijn voelde heel raar aan. Maar goed, eerste hostel geboekt en hop de taxi in! Voor de eerste keer ook meteen een slaapzaal geboekt en tijdens het ‘gratis bier uurtje’ had ik alweer 2 mensen ontmoet waarmee ik de volgende dag de Perfume Pagoda tour ging doen. Verder heb ik nog wat sightseeing gedaan in Hanoi zelf. Ook hier leeft iedereen op straat en kan je overal makkelijk eten krijgen. Vrouwtjes fietsen zelfs met manden vol fruit en groenten op straat om deze te verkopen. I like it! Verder zijn er mega veel scooters op straat en de beste manier van oversteken is maar de andere kant opkijken en doorlopen.. So far so good.. Voor de laatste dag in Hanoi had ik de Tam Coc tour geboekt, ook wel Halong Bay on land genoemd. In een roeiboot werden we door de mooie natuur geroeid (met de voeten!) . Voor de hoge rotsformaties waren allemaal groene rijstvelden in het water. Goed geslaagde tour!

Na de tour werd ik in het plaatsje Ninh Binh afgezet en daar zou ik door de nachtbus worden opgehaald om door naar Hue te gaan. Alhoewel de bus helemaal vol zat, werden er nog locals opgepikt die lekker in het gangpad lagen te snurken, heerlijk! Gelukkig ben ik niet zo groot en pas ik net in de busstoelen die je helemaal naar achteren kan klappen, maar comfortabel is anders.. Aangekomen in Hue (na 11 uur) kwam ik 2 Nederlandse meiden tegen waarmee ik de rest van de dag heb doorgebracht. Die avond was het NYE volgens de Chinese kalender. Een week lang vieren de Vietnamezen nieuwjaar (TET), meeste winkels sluiten en iedereen zoekt hun familie op. Op de dag van NYE was iedereen nog flink aan het rennen over de straten en op de markten. Eind van de middag was het al flink wat rustiger op de straten (en dat zegt heel wat hier). Uiteindelijk waren we geeindigd met een grote groep vrouwelijke Nederlanders om het nieuwe jaar voor de tweede keer in te luiden. Volgende dag hadden we scooters gehuurd om Hue zelf te verkennen, o.a. graftombes, pagodes, citadel en het strand. Mijn laatste dag in Hue had ik de Demilitarized Zone tour geboekt om wat meer te weten te komen over de Vietnamese Oorlog.

Na Hue ben ik weer een stukje noorderlijker gereisd naar Phong Nha om de grotten te bekijken. Deze waren gesloten met nieuwjaar maar aangezien iedereen zulke goede verhalen had over deze plek, had ik er een omweg voor over. Gelukkig had iedereen gelijk want wat heb ik genoten hier! De eerste dag had ik meteen een dagtour door de Paradise Cave en de Dark Cave geboekt. Met een leuke groep van ongeveer 20 mensen gingen we op pad. De weg naar de grotten was al enorm mooi en er werd gelukkig vaak genoeg gestopt om fotos te nemen. De eerste grot was de Paradise grot en deze doet zijn naam zeker niet tekort. Het is echt een immens grote grot met mooie formaties, we waren er zeker wel 2 uur zoet. Na de lunch mocht het eindelijk wat avontuurlijker worden. Schoenen mochten uitgetrokken worden, de zwemkleding aan en de helm met zaklantaarn op. Het eerste stuk naar de grot deden we via een zipline en daarna zwemmend. In de grot aangekomen was er verder geen licht, behalve die van onze helmen. De grot werd steeds modderiger en glibberiger en uiteindelijk eindigde deze in een soort van steile glibberige helling, waarbij iedereen uitgleed en middenin een dik modderbad terecht kwam. In het begin een beetje een raar en vies gevoel maar des te langer erin, des te leuker het werd! Daarna flink afgespoeld in het water van de Dark Cave (helaas kon ik mijn bikini beter toch weggooien) en nog een stuk van de grot zwemmend verkend. Terug mochten we kayaken en nog een paar keer voor de fun ziplinen. Als afsluiter nog met de groep geproost op deze supervette dag met Vietnamese rum en bier! De laatste dag in Phong Nha had ik met 2 meiden van de groep nog in de ochtend de Phong Nha Cave per ‘Dragonboat’ bezocht en in de middag de mooie omgeving per fiets verkend.

Op dit moment ben ik weer terug naar Hue gereisd en had ik even behoefte aan een eigen hotelkamer en wat privacy en rust om weer op te laden voor de laatste 2 actieve weken in Vietnam! Morgen zal ik verder naar het Zuiden reizen naar Hoi An, achterop de motor van een local, oftewel de bekende Easy Rider tour.

p.s. Alleen reizen is niet saai en eng maar zeker wel veel fun!


  • 24 Februari 2015 - 18:45

    Jose Dogge:

    Oh wat een mooie verhalen weer, ik ben blij dat je je zo vermaakt. En dat alleen reizen niet eng is stelt me ook erg gerust :) .Nog veel plezier!!!! XXX Mam























  • 24 Februari 2015 - 20:11

    Cor Dogge:

    Leuk te horen dat het heel gezellig is,en niet eng.kan niet wachten op de mooie fotoos en de verhalen,natuurlijk bij een hapje en drankje.

  • 04 Maart 2015 - 11:59

    Els De Heer:

    hoi Daphne
    wat ben jij aan het genieten en dat het niet eng is alleen te reizen
    ben benieuwd naar al jou mooie foto's
    groetjes els

  • 04 Maart 2015 - 17:13

    Anke:

    Hoi Daphne,

    Mooie verhalen ! Zal wel een cultuurshock worden als je weer terug bent in Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 27 April 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 12741

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 18 Mei 2015

Backpacken Azië

23 Mei 2011 - 04 Januari 2012

Reizen en stage in Australië

Landen bezocht: