Laos en de laatste dagen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu Laos en de laatste dagen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Daphne Bakker - WaarBenJij.nu

Laos en de laatste dagen in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 April 2015 | Thailand, Bangkok

In mijn vorige blog had ik al vermeld dat ik geen bussen meer zou nemen in Cambodja, vandaar dat ik in Siem Reap het vliegtuig naar Laos had genomen. De eerste vlucht was naar Pakse, waar er maar 8 andere personen in het vliegtuig zaten.. Aangekomen in Pakse moest ik mijn visum voor Laos regelen. Dit ging heel makkelijk en snel omdat er maar zo weinig mensen in het vliegtuig zaten. Daarna vloog ik verder naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Laos.. mijn laatste nieuwe land.. het begin was niet zo top; ik voelde me nog steeds niet echt beter en Vientiane zelf was (vond ik) een beetje uitgestorven en saai. Gelukkig had ik hier maar 1 dag gepland. Voor deze dag had ik samen met een roommate een fiets gehuurd (alvast weer oefenen voor als ik terug ben!) en hadden we de stad doorgefietst. Toch zijn de tempels van Laos weer anders dan de andere Aziatische landen.

Mijn volgende bestemming in Laos was Vang Vieng, welke bekend staat om het beruchte 'Tubing'. De weg er naar toe was vrij hobbelig (ik dacht dat het niet erger kon dan Cambodja) en heuvelachtig. Gelukkig ging de busreis dit keer goed! Daar aangekomen kreeg ik een leuk berichtje van 2 Nederlandse meiden (Eline&Monique) die ik in Thailand tijdens de duikcursus had leren kennen met Carola. Zij zouden de volgende dag ook arriveren in Vang Vieng (en dit terwijl we al een paar keer geprobeerd hadden te meeten maar we elkaar steeds net mis liepen)! Samen met hun ging ik dus het beruchte Tuben uitproberen. Tuben is op een band op de rivier tuben langs barretjes. Vroeger waren er veel meer barretjes open langs de rivier, waren er touwen boven de rivier gespannen om aan te slingeren en waren er meer wateractiviteiten in de rivier. Omdat er een aantal doden zijn gevallen, hadden ze besloten het Tuben dicht te gooien. Het is nu weer open, alleen dan zonder de touwen en wateractiviteiten en minder barretjes. MAAAAAR het is alsnog heel veel fun (en ja mama, nu veeel veiliger ;)!!!!
We zijn geen echte Nederlanders zonder onze eigen drank mee te nemen in onze waterflesjes (sommige mensen dachten serieus dat we aan het water zaten, ha!) en om 12.00 gingen we met onze band richting de eerste bar. Daar kregen we al meteen ons 'ontbijt shotje' voorgeschoteld en de drankspelletjes waren al begonnen. Toen iedereen de eerste bar zat was, gingen we voor het eerst de rivier op met onze band richting de tweede bar. Daar keken we ook nog onze ogen uit.. dronken mensen en een modderpoel... Tja, dat kan je waarschijnlijk wel voorstellen hoe dat was.. In de rivier schoonspoelend naar de derde bar, waar een podium stond om op te dansen. Deze dag waren er rond de 250 personen!Bij de vierde bar kwamen we een beetje te laat aan en gingen we meteen door naar het Tubing bedrijf om onze banden weer op tijd in te leveren. Snel wat eten en dan weer door naar het gratis uurtje drank (whiskey) in de Sakura Bar! Je kan vast wel begrijpen dat we dit Tuben nog een dag hebben gedaan, hehe! Laten we het er op houden dat het heel erg fun is en dat we vele bijnamen hebben kunnen verzinnen :) Naast het tuben was de omgeving in Vang Vieng echt heel mooi en hebben we nog een grot zelf ontdekt met alleen een zaklantaarn. Verder kun je in bijna iedere cafe in Vang Vieng een TV vinden waar er non-stop afleveringen van Friends op afgespeeld worden (heel fijn met die kater).

Hoewel we misschien nog een dagje hadden willen tuben, zijn we toch maar naar het volgende plaatsje gegaan; Luang Prabang. Deze busreis was ook weer pittig met veel scherpe bochten en een hobbelige weg, gelukkig hadden we een minivan geboekt in plaats van een grote bus dus hadden we daar minder last van. s'Avonds waren we in een guesthouse belandt met een driepersoons prive kamer (ofwel een tweepersoons kamer met een apart matras op de grond). Na al het socializen in Vang Vieng waren we hier wel even aan toe! Heerlijk genieten totdat Karla de Kakkerlak onze rust kwam verstoren... In Luang Prabang zijn we 2 dagen gebleven. De eerste dag hadden we fietsen gehuurd en alle bezienswaardigheden gezien. Ze hebben van die eetstalletjes waar ze goedkope fruitshakes en sandwiches met tonijn of kip met avocado verkopen (jammie!) s'Avonds waren we nog gezellig over de avondmarkt gelopen (die hebben ze hier bijna in iedere plaats). De volgende dag zijn we met de tuktuk naar de Kuang Si waterval gegaan. Deze waterval was echt heel mooi en groot en onder de mega waterval had je kleinere poeltjes waar je in kon zwemmen. Ook hadden ze in dit park een beren rescue center, waar we in mochten. s'Avonds namen we de nachtbus naar Huay Xai.

Na 12 uur in de bus gezeten te hebben, kwamen we eindelijk aan in Huay Xai. In het plaatsje zelf is amper wat te doen maar we waren hier gekomen voor de Gibbon Experience! We hadden 2 dagen, 1 nacht geboekt en de volgende ochtend gingen we al meteen weg. Eerst kregen we een introductie filmpje te zien over het gebied en de veiligheidsinstructies voor het ziplinen. Daarna werden we in een groep van ongeveer 18 personen en 4 gidsen afgezet bij het beginpunt. Hoewel ik mij hier de gehele reis op verheugd had was ik me tijdens het 2 uur bergopwaarts hiken met een humidity van 100% en een temperatuur van boven de 35 graden hevig aan het afvragen of dit het wel waard was.. MAAR dat was het zeker!!! Eindelijk na die 2 zware uren, kwamen we aan bij de eerste zipline. Deze was al hoog en je kon het einde niet zien. Met knikkende knietjes gingen we de eerste zipline doen. Na deze gehaald te hebben, werd het steeds leuker en werden we er steeds beter in. Als je niet genoeg snelheid had en niet genoeg naar achteren leunde, kwam je niet bij het eindpunt aan en moest je jezelf aan het touw naar het eindpunt trekken... Maar wat waren de ziplinen hoog en de natuur mooi! Na ongeveer 12 ziplines kwamen we bij onze 'Treehouse' aan. Een boomhut, hoog (maar dan ook echt hoog) in een boom waar je met een zipline naar binnen moest. De boomhut had 3 verdiepingen; op de eerste verdieping de wc & douche met uitzicht op de jungle, op de tweede verdieping een keukentje met vers drinkwater + de helft van de slaapplekken en op de derde verdieping nog meer slaapplekken. Omdat de boomhut open was sliepen we op een matrasje onder een muskietennet. Het diner arriveerde dan ook per zipline. De volgende ochtend begonnen we zonder ontbijt met een rondje ziplinen en het bezichtigen van de breedste boom van Laos. Daarna gingen we ontbijten en hadden we nog zo'n 10 ziplines te gaan. Na de lunch zat onze Gibbon Experience er weer op en werden we weer terug naar het hostel gebracht. Maar wat was dat een vette ervaring!

Om 16.00 stond er alweer een tuktuk op ons te wachten om ons naar de grens van Thailand te brengen. Hier moesten we door de paspoortcontrole en onze visum van Thailand te halen. Na de grens stond er een minivan op ons te wachten om naar Chiang Rai te gaan, deze was alleen met 2 personen overboekt en ze weigerden geld terug te geven of een andere minivan te regelen. Het werd dus opgepropt in de minivan zitten naar Chiang Rai, gelukkig reed de chauffeur vrij snel en waren we er al na anderhalf uur. De volgende ochtend hadden we met zn drietjes 2 scooters gehuurd om de White Temple en de Black House te bezoeken. De White Temple was heel bijzonder omdat hij helemaal wit is, binnenin cartoon tekeningen heeft en er waren soms wat lugubere details, heel anders dan de andere tempels.

De volgende dag namen we alweer de bus naar Chiang Mai, waar we in de middag al arriveerden. We hadden over een restaurant gehoord die Nederlandse snacks serveren, dus daar waren we meteen naar toe gegaan. En ja hoor, hij was open en ze hadden bitterballen! Meteen een frikadel speciaal besteld, een portie bitterballen en een biertje! Smullennnn! Na het eten waren we nog naar de bioscoop gegaan om de film Insurgent te zien. Voordat de film begon moesten we opeens opstaan en werd het volkslied afgespeeld, heel apart.. Voor de volgende ochtend hadden we een halve dag bij de Happy Elephant Home geboekt staan. De olifanten worden vaak niet goed behandeld hier in Thailand, of ze worden voor het circus gebruikt of voor de bekende olifantenritjes. Vaak gebruiken ze een 'hook' en worden ze vastgeketend. Tegenwoordig willen ze dit verbeteren en bestaan er een aantal Elephant Camps die de olifanten uit het circus hebben gered en deze nu goed verzorgen. Daar aangekomen moesten we kleding van hun aantrekken zodat de olifanten een bekende geur ruiken en onze eigen kleding niet vies werden. Ze hadden 2 moeder olifanten (mega!), 1 olifantje van 2 jaar en 2 baby's van 2 weken en 2 maanden. Eerst gingen we ze voeden met bananen, pompoen en suikerriet en daarna gingen we met ze lopen naar de rivier om ze te scrubben en wassen. De kleintjes gingen zelfs voor het eerst het water in. Was echt een leuke ervaring! Na de lunch was het helaas tijd om afscheid te nemen van Eline & Monique, zij zetten hun reis nog voort richting Myanmar.. Meiden, bedankt voor de enorm gezellige tijd en fijne reis verder!

Zelf had ik de nachtbus naar Bangkok genomen, waar ik nog een paar daagjes kan vertoeven voordat ik naar huis vlieg.. Het Grand Palace had ik toendertijd met Carola overgeslagen maar nu had ik er wel tijd voor om deze te bezoeken. Blij dat ik dat alsnog gedaan heb, ondanks de enorme drukte en hitte. In de middag is het buiten haast niet meer uit te houden en ben ik erg blij met de a/c op de kamer. Vanaf morgen (13 april) tot en met 15 april is er Songkran, het Thaise nieuwjaar. Dit is al de derde nieuwjaarsviering die ik mag meemaken in 2015! Overdag zullen de straten vol lopen met toeristen en locals met hun supersoakers om elkaar nat te spuiten (ze geloven dat met het water alle tegenslagen van het afgelopen jaar wordt weggespoeld en zo met een frisse start van een nieuw jaar kunnen beginnen). Het wordt een mega groot watergevecht, wat dus een uitkomst is met deze hitte en een leuke afsluiting van mijn reis!

16 april arriveer ik weer in NL, see ya soon!!!!

  • 12 April 2015 - 12:55

    Cin:

    Geniet van de laatste dagen Daph en tot over een week!! :) Liefs xxx

  • 12 April 2015 - 13:46

    Els:

    Hoi Daphne

    weer genoten van je reisverslag nog even en dan kom je weer naar huis
    dan kan je weer leuke dingen gaan doen met je moeder

    Groetjes Els tot gauw

  • 12 April 2015 - 18:06

    Jose:

    Geniet nog van je laatste dagen, ondanks dat ik je dat gunt kan ik bijna niet wachten op donderdag.

    XXXX mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 27 April 2011
Verslag gelezen: 1618
Totaal aantal bezoekers 12736

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 18 Mei 2015

Backpacken Azië

23 Mei 2011 - 04 Januari 2012

Reizen en stage in Australië

Landen bezocht: